fbpx

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Google

Sökmedia då och nu: Så minns vi det och så använder vi det idag

Det är inte många år sedan som Gula Sidorna var vad vi tog hjälp av när vi var i behov av en tjänst eller en produkt. Men visst förändras tiderna och telefonkatalogen som många av oss är väl bekanta med har stängts för sista gången.

Med dagens smartphones som vi har med oss hela tiden öppnar vi webbläsaren på ett ögonblick där man kan skriva in vad man undrar över, söker efter eller är i behov av för att få svar lika snabbt. Här har Google tagit den dominanta rollen och har mer eller mindre blivit en standard som sökmotor i dagens mobiltelefoner, men även som alternativ för oss när vi är i behov av något. Ordet ”googla” har kommit att utgöra en självklar del av våra vokabulär, vilket är synonymt med hur man söker information.

Eniro må finnas kvar i digital form på internet och som app. Men med den blixtsnabba lösning som Google innebär, samt den volym av information som erbjuds där, så hamnar alternativ i skymundan. Google kan till och med presentera adress och öppettider genom Google My Business. Det är alltså inte längre nödvändigt att söka upp den information man vill ha i en fysisk katalog eller att ens gå in på andra alternativ som Eniro eller Hitta.se.

Snabbhet har kommit att bli ett nyckelord eftersom att ett stort fokus har fallit på detta. Majoriteten av användarna har varken tid eller tålamod att vänta på sega laddtider för att få svar, medan det samtidigt är negativt ut ett rankingperspektiv. 

Den digitala tidsåldern har skämt bort oss och vi har blivit vana att inom ett ögonblick få veta exakt det vi vill veta.

Så har utvecklingen av sökmedia sett ut

Förut hade vi telefonkatalogen att lita på. Att Gula Sidorna har varit ovärderliga för många när de har varit i behov av att hitta och komma i kontakt med olika företag. Telefonkatalogen levererades fram till dörren och i den fanns allt samlat – på ett och samma ställe. En då perfekt tjänst som nu har förändrats mycket. 

Idag använder sig ingen av telefonkatalogen, vilket snarare är ett fenomen som har fasats ut och försvunnit. Däremot betyder det inte att Gula Sidorna har gått helt i graven. Istället har de bytt skepnad till ett mer modernt hjälpmedel i digital form med mer information att tillgå. Även känt som Eniro.

Det var nog en viss grupp som kände sig lite nostalgiska när Gula Sidorna i katalogform försvann. Men att inte behöva släpa på en otymplig katalog för att hitta – eller att leta efter ett företag och upptäcka att just den sidan har rivits ur katalogen – är exempel på sådant som förmodligen ingen kommer att sakna.

Googles ledande roll

Vad vi däremot alltid har med oss och inte tar lika stor plats, men erbjuder fantastiskt mycket mer information, är våra smartphones. Idag finns även alternativa sökmedier, som exempelvis Hitta.se, vilka också dem används i stor utsträckning. 

Men efter att sökmotorer som i huvudsak Google introducerades sök fått en helt ny innebörd. Visserligen har Google funnits så länge som sedan 1998, men har med åren expanderat enormt och den drastiska ökningen bara de senaste åren är markant. Så stor roll som Google spelar med alla medföljande möjligheter kunde ingen drömma om. 

Fördelarna med dagens alternativa annonseringsmetoder är många med möjlighet till skräddarsydda lösningar för såväl frilansaren som för det stora företaget. I båda fallen är Google rena guldgruvan som gör det möjligt att tala direkt till den exakta målgrupp som man vill nå. 

Bara i Sverige googlar vi över 55 miljoner sökningar om dagen, varav fler än 94% av alla köpresor påbörjas med just en sökning på Google. Oberoende av om det är i början eller i slutet av en köpprocess. Förstår man sina potentiella kunders köpresa och rankar högt i Googles sökresultat utefter deras sökbeteende i olika skeden kan det därmed finns många nya och värdefulla affärer att tillgå. 

I detta sammanhang – att ranka högt i sökresultatet – är det sökmotoroptimering (SEO) som man talar om. Att arbeta med SEO innebär att man optimerar en hemsida efter specifika sökord för att ranka så högt upp som möjligt och attrahera potentiella kunder. Genom att synas högt upp med sin hemsida kan man på ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt driva in intresserade kunder till hemsidan.

Kort beskrivet är alltså sökmotoroptimering ett helhetsgrepp som blir lyckat när det innefattar värdefullt innehåll för besökarna. 

Summering: Vad är skillnaden mellan de olika sökmedierna?

Kort sagt ser sökmedia då och nu väldigt olika ut. Numera finns allt digitalt och att Google för tillfället är giganten råder det inga tvivel om. Sannolikt använder du i dagsläget någon av alla deras tjänster. 

Men frågan är vad skillnaden egentligen är på de alternativ av sökmedia som finns idag?

Tidigare i denna artikel gick vi in på SEO, men sök på Google innebär mer än så. Exempelvis kan du med Google Ads (annonsering på Google) kort sagt säga att du får det du betalar för. Genom denna typ av annonsering kan du se exakt hur många som har sett dina annonser, har klickat in på din hemsida eller har ringt till dig. Detta gör du enkelt i Ads, men ännu mer detaljerat i Google Analytics. Du kan alltså följa upp annonserna och utefter resultat optimera dem. Smidigt är även att du kan pausa annonseringen när du vill och justera budgeten som du vill, så att annonserna varken spenderar mer eller mindre än vad du vill. 

När man å andra sidan talar om annonsering på dagens Gula Sidor – eller i mer traditionella medier – betyder det vanligen fasta annonskostnader som lätt kan bli en kostsam historia utan att vara mätbar. 

Inget av ovanstående alternativ är varken rätt eller fel. Det beror snarare på vilken verksamhet du bedriver, vad syftet är samt vad som är bäst utefter det. Innan du bestämmer dig för vilken typ av annonsering du ska satsa på är det en fördel att kartlägga vad målsättningen med annonseringen är och vilken målgrupp du vill nå. Utefter det är det läge att göra en plan för hur marknadsföringen.

Skribent

Hanna Modig, Copywriter/Digital Strateg på Koning & Smith, hjälper våra kunder att ta fram texter som tilltalar både målgrupp och Google som sökmotor på ett effektivt sätt.

hanna@koningsmith.se

Post a Comment