fbpx

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Webbdesign

3 knep inom webbdesign som fångar besökarens uppmärksamhet

På de flesta hemsidor finns det vissa delar av innehållet, knappar eller länkar, som vi i slutändan vill rikta besökarens uppmärksamhet mot.

Efter att din besökare har läst din text, eller fått en inblick i er verksamhet, vill du helst gå vidare till nästa steg; en uppmaning till handling, eller ”Call-to-Action” som det kallas på engelska. Ur ett designperspektiv finns flera smarta sätt att styra användarupplevelsen i en viss riktning.

Här är 3 knep inom webbdesign som du kan använda dig av för att fånga besökarens uppmärksamhet.

1. Betona rätt saker, men gör det lagom

Det är en beprövat effektiv metod att använda fetstil för att betona huvudfraser eller använda bilder för att addera visuell tydlighet. Detta är något som bör användas, men samtidigt är det viktigt att använda dessa knep på ett genomtänkt sätt. ”Less is more” sägs det ofta, vilket även gäller här.

Genom att använda en lagom mängd betoningar och förtydliganden, kommer de att verkligen sticka ut, istället för att sväljas i mängden av intryck på din hemsida. 

2. Jobba med kontraster

Genom att jobba med kontraster kan du få delarna av hemsidan som du vill ge särskild fokus, en möjlighet att sticka ut. Knappen som leder till sälj kanske har en tydligare och mer tilltalande färgton än informationsknappen bredvid, vilket undermedvetet skickar en signal till besökaren om vilken knapp som borde tryckas.

På samma sätt går det att använda kontrastering i storlek, stil eller ljusnivåer, för att betona och framhäva de element du vill dra trafik till. 

3. Animering

Med vårt första knep i bakhuvudet, och mantrat ”less is more” i åtanke, kan animerade figurer eller effekter fungera för att dra till sig uppmärksamhet. När inget särskilt händer i övrigt, är det som rör sig på skärmen det ögat kommer att dras till.

Detta kan utnyttjas för att dra uppmärksamhet till den viktigaste informationen eller knapparna och länkarna du vill att besökaren ska undersöka härnäst. 

När uppdaterade du din hemsida senast? Hemsidan är navet i din digitala närvaro, så har du en utdaterad hemsida i dagsläget råder vi dig att se över den snarast. Läs mer om hur vi jobbar med webbutveckling och boka gärna ett förutsättningslöst möte för att se över din webb och vad vi kan göra för dig.

Post a Comment