”Sätt igång projekt som samlar influenser från många”. Det är entreprenören Fredrik Smiths råd för att hålla sig först på bollen inom den egna branschens utveckling. Digitaldagen och MerDigital.se är båda projekt som utformar verktygslådan hos hans digitala byrå Koning & Smith.
För 7 år sedan väcktes en dröm hos entreprenören och företagsledaren Fredrik Smith om att skapa samlade plattformar för digital utveckling i Jämtland.
— På den tiden reste jag runt mycket i Sverige för att lyssna till olika föredrag runt digital utveckling. Branschprofilen Joakim Jardenberg höll ett föredrag om hur han hade fått ett helhetsansvar för Helsingsborgs Stads internet. Han hade gjort underverk för stadens lärosäten, äldreomsorg och näringsliv. Jag tänkte att både Jämtland som län och digitala aktörer som oss själva behövde input från sådana som Jardenberg och startade därför det årliga digitala konventet Digitaldagen, säger Smith som till vardags är verksam som grundare och VD på den digitala byrån Koning & Smith.
Jardenberg gästade Digitaldagens premiär som sedan har återkommit i fem upplagor. Årets evenemang är, som en följd av coronapandemins restriktioner, flyttat från sitt traditionsenliga datum i april till senare del av oktober. Att behöva flytta ett digitalt konvent i tider då den digitala förändringen är som störst födde idéen om ett nytt projekt.
Driva utbildande projekt för att få egen kunskap
— När coronapandemin slog till tog vi på Koning & Smith initiativ till en paneldiskussion för att samla företrädare för näringslivet och för ett par aktörer inom digital utveckling. Vi diskuterade kriser, affärsomställningar och vad som kan komma att ändras på framtidens marknader.
Den livesända diskussionen ledde till i en samlingsplattform som kallas MerDigital.se och som sedan dess har genomfört ytterligare en diskussion. Sajten fylls i övrigt med journalistiskt innehåll om företagare, studenter samt kultur- och idrottsprofiler som reflekterar runt digital affärsomställning under och efter coronakrisen.
— Likt Digitaldagen så har syfte och utformning växt fram allteftersom. Som entreprenör upplever jag att de mest lärorika projekten är de som man inte kan staka ut helt på förhand. Resan med både Digitaldagen och MerDigital.se har varit sådana, man snappar upp idéer och influenser hela tiden. Med den lokala kännedom projekten ger oss, så vet vi att vi kan hitta starka konkurrensfördelar för företag lokalt i kampen mot utländska nätjättar. Idéerna och influenserna omsätts sedan till verktyg in i den digitala byrån Koning & Smith.
Vilka är de vanligaste felen länsföretagen gör digitalt?
— Egentligen är tankesättet och principen för digital marknadsföring väldigt enkel. Alla företagare är ju, vid sidan om jobbet, privatpersoner och privatkonsumenter. Privat vet man att en attraktiv hemsida ökar chansen för att det blir ett köp, man vet ungefär vilken typ av Facebook-annons man lockas av och man vet vart man klickar vidare bland Googles sökträffar. Problemet är att många inte använder eller sätter värde på den kunskapen när man sedan sätter på sig företagskepsen. Dina kunder fungerar sannolikt ungefär som du själv gör privat.
Hur har ni påverkats av coronakrisen?
— Vi har som andra känt av krisen, men naturligtvis tillhör vi inte de värst drabbade branscherna. Utifrån engagemanget MerDigital.se har vi uppfattat att många företagare är väldigt här och nu, och att många också står med nya tjänster och produkter i pipelinen. Utifrån den kunskapen har vi paketerat om våra tjänster till tydligare erbjudanden som ger effekt här och nu. Ni kan läsa bland annat läsa om hur Koning & Smith arbetar med sökmotoroptimering, utveckling av hemsidor, annonsering med Google Ads på denna sida.