Digitalakademin
Koning & Smith ♥️ Digitalakademin
Föreläsningarna
Få fler lokala kunder med Google My Business
Google My Business är ett kostnadsfritt verktyg som gör det enkelt för lokala kunder att hitta till just ditt företag, både på Google Maps och Sök. Genom att använda verktyget kan du hålla kunder uppdaterade om dina öppettider och kontaktinformation, ladda upp bilder, samla in kundrecensioner och få insikter om hur kunder hittar till ditt företag. Google My Business gör så att ditt företag, bokstavligt talat, hamnar på kartan. Visste du att- 78% av lokala, mobila sökningar leder till köp i butik eller online.
- 88% av de som söker efter ett lokalt företag på en mobil enhet ringer eller besöker företaget inom 24 timmar. En uppdaterad Google My Business-profil är 70% mer trolig att attrahera lokala besökare.
Fiska med Facebook och håva in med Google
Som företagare är det viktigt att planera hur marknadsföringsbudgeten bäst ska investeras. Genom att använda digital annonsering kan du bestämma om dina annonser bara ska visas i en specifik stad, under en specifik tid eller för en specifik målgrupp, samtidigt som du kan ha full kontroll över din budget. Men ska man annonsera på sociala medier eller satsa på Google? Kan den ena leva utan den andra? På den här kursen tar vi med hjälp av konkreta kundcase en titt på hur annonsering på Facebook och Google fungerar och hur de påverkar – och kompletterar – varandra. Se föreläsningen härStarta en enkel webbplats
4/10 småföretagare saknar en hemsida, vilket står i stor kontrast till det faktum att 89% av kunder väljer att söka på internet efter en vara eller tjänst innan de genomför ett köp. Att ha en hemsida skapar fantastiska möjligheter att bygga förtroende hos kunder och för att uppfattas som en mer seriös verksamhet. Att skapa en hemsida behöver varken vara dyrt eller komplicerat, men det kan kännas överväldigande att komma igång. Genom att veta vilka verktyg och plattformar som finns att använda kan du snabbt publicera din nya hemsida och få uppmärksamhet av fler kunder. Fakta som du borde känna till: 61% av personer som söker på mobila enheter är mer troliga att kontakta ett företag om de har en mobilvänlig hemsida. . Se föreläsningen härFörstå dina kunder med hjälp av Google Analytics
Google Analytics är ett verktyg som hjälper dig att förstå hur kunder hittar till din webbplats, hur lång tid de spenderar där, och hur köpprocessen på hemsidan ser ut. Statistik som denna gör att du kan förstå vilka marknadsföringskanaler som driver mest trafik till din hemsida och vilka som är mest lönsamma för ditt företag. Du kan också använda statistiken för att se hur du kan optimera din hemsida för att göra den enklare för kunder att använda. Se föreläsningen här10 tips för att skapa ett vasst nyhetsbrev
Visste du att 83% av svenskar använder sociala medier? Sociala medier öppnar upp otroligt många möjligheter för dig som småföretagare att nå ut till nya kunder. Genom att förstå vilken typ av inlägg kunder helst interagerar med kan du optimera din socialamediestrategi och få den att fungera för ditt företag. På sociala medier kan du även betala för annonsering och enkelt styra vilken målgrupp du vill att dina annonser ska visas för. På den här kursen har vi fokus på betald annonsering och lär oss hur man upprättar annonser på bl.a. Facebook. Se föreläsningen härVarför du ska jobba med sökmotoroptimering (SEO)
9 av 10 svenskar söker på nätet innan de bestämmer sig för att köpa en vara eller en tjänst, så naturligtvis ska du och ditt företag vara med bland de som rankas högst bland resultaten.
Men vilka verktyg ska man ha fokus på? På den här praktiska kursen går vi genom hur du ska jobba med bland annat sökord, text, bilder, länkar och mycket mer som får just din sida att rankas så högt som möjligt.
Nå ut till nya kunder med hjälp av sociala medier
Visste du att 83% av svenskar använder sociala medier? Sociala medier öppnar upp otroligt många möjligheter för dig som småföretagare att nå ut till nya kunder. Genom att förstå vilken typ av inlägg kunder helst interagerar med kan du optimera din socialamediestrategi och få den att fungera för ditt företag. På sociala medier kan du även betala för annonsering och enkelt styra vilken målgrupp du vill att dina annonser ska visas för.
På den här kursen har vi fokus på betald annonsering och lär oss hur man upprättar annonser på bl.a. Facebook.