fbpx

Digitalisering 1.1

Det viktigaste du som företagare behöver veta

För oss på Koning & Smith är det viktigt att hjälpa dig som kund att förstå varför du skaffar en hemsida, var din marknad finns någonstans och hur din målgrupp beter sig. För oavsett vilken som är din målgrupp så finns den online och söker efter det du har att sälja.

Faktiskt är det enda du behöver göra att nå ut till målgruppen med ditt erbjudande och övertyga personerna om att bli kund. Det kanske låter enkelt, men för att lyckas så finns det lite att tänka på. Vi har har försökt konkretisera olika steg samt hur du bör tänka. Vi hoppas att det ska underlätta för dig att förstå både arbetssätt samt kraften i en genomtänkt digital närvaro. Har du frågor eller funderingar, kontakta oss!

Lägg grunden först

“Hemsidan är företagets viktigaste resurs och grunden i företagets digitala närvaro.” – Fredrik Smith grundare av Koning & Smith

Företagets hemsida har till främsta syfte att sälja dina produkter och tjänster helt utan krångel. För att göra det behöver den tilltala målgruppen på ett intuitivt och användarvänligt sätt med kärnfulla texter och tydliga bilder.

Hur kan din hemsida hjälpa dig?

När marknaden uteslutande är digital blir hemsidan den viktigaste säljaren alla kategorier. Anledningen till det är att hemsidan:

  • jobbar jämt eftersom att den är vaken dygnet runt under årets alla dagar
  • säger bara det du vill att den ska säga
  • kan kommunicera på flera språk
  • har stora möjligheter att bli kompis med Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, nyhetsbrev etc.
  • kan profilera ditt företag på det vis som du vill bli uppfattad av dina kunder

Din hemsida är med andra ord ditt ansikte utåt mot hela världen så det är viktigt att den kommunicerar rätt saker och rätt känsla. Precis som att du har åsikter, fördomar eller känslor om andras hemsidor så kommer dina besökare att bedöma din webbplats på samma sätt. De kommer att agera utifrån den känsla hemsidan ger dem och antingen stannar de kvar hos dig – om inte så är konkurrenten bara ett klick bort.

Syns du inte – så finns du inte!

Tänk om det hade varit så enkelt att bara för att man har en hemsida med en url-adress så vore lyckan gjord. Tyvärr är det inte så – för om ingen vet att din hemsida finns så kan ingen hitta dit. Din uppgift är att tala om för Google och andra sökmotorer att just din webbplats ska visas när folk söker efter de produkter och tjänster som du säljer.

Detta är ett arbete som påbörjas redan när man bygger hemsidan genom att bland annat se över textens utformning, bildernas namn, hur snabb hemsidan är och vilka beskrivningar av respektive undersidor man vill att sökmotorerna skall känna till – s.k. Meta Data. När hemsidan sedan är klar fortsätter man att förädla och förfina sitt arbete för att säkerställa att Google och de andra sökmotorerna fortsätter att tycka om din hemsida. Detta kallas Sökmotoroptimering och förkortas SEO.

Hitta din målgrupp

Nästa steg för att få fler besökare in till din hemsida är att identifiera målgruppen och i vilka digitala kanaler de finns. Vet målgruppen om att de har ett behov av dina produkter eller tjänster? Vilka konkurrenter finns och hur jobbar de?

Finns konkurrenter kanske de “hjälper” till att skapa behov genom sin marknadsföring och du drar nytta av deras marknadsföringsbudget. Finns inte konkurrenter så behöver du själv skapa behovet.

Man använder sedan olika digitala kanaler för olika syften allt beroende på om man vill skapa behov eller om man vill fånga dem som redan har ett behov.

Mäta utfallet med analysverktyg

Med hjälp av statistik får man facit på hur man lyckats nå målgruppen. Analyserar man statistiken ger den värdefulla insikter i hur man kan förbättra och optimera marknadsföringen i de olika kanalerna. På så vis har man alla möjligheter att ständigt hitta nya besökare och på så vis öka sin försäljning.

Genom att arbeta metodiskt och systematiskt kan du sakta över tid närma dig alla som har behov av dina produkter eller tjänster.

Ju fler besökare, desto fler avslut – vilket är syftet med din hemsida!